Engelli Destek Birimi

İzmir Ekonomi Üniversitesi

Bu sayfalar aracılığı ile bize ulaşabilirsiniz. Lütfen size en uygun stili seçiniz:

Default | Stil 1:siyah-beyaz | Stil 2:beyaz-siyah | Stil 3:siyah-sarı

Disleksi Sorunu Yaşayan Öğrencilere Öneriler

Okuma

  1. Okumalarınızı yaparken, okuduğunuz konu hakkında “ne bildiğinizi” ve bu okuma sonucunda, “ne öğreneceğinizi” düşünün.
  2. Okuduğunuz metinde ne gibi bilgiler edinebileceğinizi düşünün. Metni okurken, cevaplarını bulabileceğinizi düşündüğünüz bir-iki soru sorun ve bu soruları bir kenara not edin.
  3. Eğer okuduğunuz parçayı sadece “gözden geçirmek” istiyorsanız; bütün başlıklara, alt başlıklara, giriş bölümlerine/özete bakın. Her bölüm ya da paragraftaki ilk bir kaç cümleye göz atın. Sonuç bölümünü okuyun.
  4. Okuma parçasının ne amaçla yazıldığını ve niçin okuduğunuzu düşünün. (Örn. Bu bir makale mi, araştırma yazısı mı, sadece bilgi veren bir metin mi gibi….).
  5. Okuduğunuz parçada sorulan bütün sorulara cevap verin.
  6. Okurken, ne kadar daha okumanız gerektiğine iyi karar verin. Seçici olun. Yani, “daha fazla okumanız gerekli mi, yoksa bu kadarı yeterli mi?” bunu iyi ayırın.
  7. Eğer gerekliyse, bütün metni dikkatle okuyun ve önemli noktaların altını çizin ya da renkli kalemlerle işaretleyin.
  8. Okuduğunuz parçanın 50-100 kelimeden oluşan kısa bir özetini yazın. Bu daha sonraki çalışmalarınızda size yardımcı olacaktır.

Hatırlama/organizasyon

  1. Okumalarınızda, “renkli kağıtlar”, “renkli kalemler”, “post-it`ler” kullanın. Bunlar, sizin bilgiyi daha iyi organize etmenize ve hatırlamanıza yardımcı olacaktır.
  2. “Renk kodlaması”, sizin önemli gün ve tarihleri daha kolay hatırlamanıza yardımcı olacaktır (örn: Takvim üzerinde bütün sınav günlerini “kırmızı”yla işaretlemek gibi)
  3. Sadece “dosya”, “ajanda” değil, “günlük” tutun. Bunlar gününüzü önceden planlamanıza ve daha iyi organize olmanıza yardımcı olacaktır.

Ders Çalışma/Not Alma

  1. Konuları çalışırken, fikirlerinizi organize etmekte ve hatırlamakta güçlük çekiyorsanız, “zihin haritalarından” yararlanın.
  2. Okuma parçalarını derse gelmeden önce okursanız, dersi takip etmeniz daha kolay olacaktır.
  3. Herşeyi not etmek yerine, kısa notlar almaya çalışın. Kısaltmalar, semboller kullanın.
  4. Not alırken, başlıklar ya da numaralar kullanmanız bilgiyi organize etmenize çok yardımcı olacaktır.
  5. Not alırken, başlıklar arası boşluklar bırakın. Eğer öğretim üyesi bu konuya tekrar geri dönerse, size bu bilgileri de ekleyecek yer kalır.
  6. Eğer izin alabilirseniz, dersleri kayıt etmek çok yararlı olabilir. Bunun için Engelli Öğrenci Merkezi ile görüşüp gerekli izinleri almaya çalışın.

Matematik

  1. Matematik işlemlerinde doğru işlemi yaptığınızdan emin olmak için, sembol ve işaretleri renkli kalemle belirleyin.
  2. Grafiklerde renkli kalem kullanın (Örn. Grafikte “x” ve “y” eksenlerini renkli kalemle işaretleyin).
  3. Soruyu çözerken, cevabı tahmin etmeye çalışın. Böylece cevabınızın “olası” bir cevap olup olmadığını anlamanız kolaylaşır.
  4. Bazı zor kelimeleri, kavramları hatırlamak için bellek teknikleri kullanın.
  5. Sunum Yapmak
  6. Sunum yapmadan önce aynanın karşısında prova yapın. Sonra da bir arkadaşınıza aynı sunumu yapın.
  7. Sunumu hazırlarken önce detaylı notlar alın sonra yavaş yavaş notların sayısını azaltarak sunumu hazırlayın.

Sınavlarda

  1. Sınava iyi bir organizasyon yaparak başlayın. Soruları dikkatle okuyun, önce hangi sorudan başlayacağınıza karar verin. Sınavın sonunda hala vaktiniz varsa, cevaplarınızı tekrar gözden geçirin. Eğer bir noktayı unuttuysanız, kağıdınızın sonuna ekleyebilirsiniz. Sadece, bilginin olması gerektiği yere bir “yıldız” işareti koyun ve devamının nerede olduğunu açıklayın.
  2. Sınavda cevaplarınızı yazmaya başlamadan önce, küçük notlar alın ve hangi noktaları ele alacağınızı gösterir bir plan hazırlayın (örn; bir grafik ya da zihin haritası gibi). Bu sizin düşüncelerinizi daha iyi organize etmenize ve detayları daha iyi hatırlamanıza yardımcı olur.
  3. Sınav boyunca ne kadar vaktiniz kaldığına dikkat edin. Kendinizce bir zaman planı yapın ve ona göre cevaplarınızı vermeye çalışın.
  4. Sınava ne kadar süre verildiğinden emin olun ve her bölüme ne kadar süre vermeniz gerektiğini tahmin etmeye çalışın. Kaç soruya cevap vermeniz gerektiğine, ne tür cevaplar istendiğine ve soruların numaralarına dikkat edin.

Hazırlayan:

Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

Yrd. Doç. Dr. Nalan BABÜR